1 / 24
Internetes vásárlás
esetén a fogyasztót megilleti a 14 naptári napos indokolás nélküli
elállási jog. Ez azt jelenti, hogy amennyiben a szerződéskötést követően
a szerződéstől bármely okból – tehát akkor is, ha a termék egyébként
megfelelően működik, nincsen semmi baja, de például mégsem tetszik – a
fogyasztó vissza akar lépni, úgy ezt indokolás nélkül megteheti, és a
megrendelt termék árát visszakérheti.
2 / 24
A Polgári
Törvénykönyv és a 45/2014. (II.26.) kormányrendelet alapján csak a
magánszemélyek (természetes személyek) minősülnek fogyasztónak. Csak a
fogyasztókat illetik meg internetes vásárlás esetén a fogyasztói jogok
(így az indokolás nélküli elállás joga is).
3 / 24
A fogyasztó
főszabályként jogosult indokolás nélkül elállni a szerződéstől akkor is,
ha az átvett termék csomagolását kibontotta.
Nem gyakorolhatja azonban a fogyasztó a csomagolás
felbontása esetén az elállás jogát a 45/2014. sz. kormányrendelet 29.
§-ában meghatározott esetekben, így pl. lezárt csomagolású higiéniai
termékek, illetve lezárt csomagolású CD, DVD, vagy szofver esetében.
4 / 24
A 45/2014.
kormányrendelet 25. §-a alapján a fogyasztó a "termék jellegének,
tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot
meghaladó használatból eredő értékcsökkenésért felel.
"A termék kicsomagolása után tehát jogunk van
kipróbálni azt, és megállapítani, hogy a termék tetszik-e, és a
rendeltetésszerű használatra alkalmas-e. Ha a használat során kárt
teszünk a termékben, azért felelősséggel tartozunk. A Fogyasztóvédelmi
Hatóság e kérdésben egyértelműen fogalmaz: "Fontos tudni ... hogy ha a
terméket nem csak kipróbáltuk, hanem ezen felül is használtuk, akkor a
termék ebből fakadó értékcsökkenésért felelősséggel tartozunk a
vállalkozás felé."
5 / 24
A fogyasztó az
indokolás nélküli elállási jogát termék adásvételére irányuló szerződés
esetén a terméknek a fogyasztó vagy az általa megjelölt, a fuvarozótól
eltérő harmadik személy általi átvételének napjától számított tizennégy
napon belül gyakorolhatja. Az elállási jogot határidőben
érvényesítettnek kell tekinteni, ha a fogyasztó nyilatkozatát a határidő
lejárta előtt elküldi.
A fogyasztót terheli annak bizonyítása, hogy az
elállás jogát e rendelkezéssel összhangban gyakorolta.
A jelen pontban foglaltak nem érintik a fogyasztó
azon jogát, hogy az e pontban meghatározott elállási jogát a szerződés
megkötésének napja és a termék átvételének napja közötti időszakban is
gyakorolja.
6 / 24
A fogyasztó az
indokolás nélküli elállási jogát több termék adásvételekor, ha az egyes
termékek szolgáltatása eltérő időpontban történik,az utoljára
szolgáltatott terméknek a fogyasztó vagy az általa megjelölt, a
fuvarozótól eltérő harmadik személy általi átvételének napjától
számított tizennégy napon belül gyakorolhatja. Az elállási jogot
határidőben érvényesítettnek kell tekinteni, ha a fogyasztó
nyilatkozatát a határidő lejárta előtt elküldi.
A fogyasztót terheli annak bizonyítása, hogy az
elállás jogát e rendelkezéssel összhangban gyakorolta.
A jelen pontban foglaltak nem érintik a fogyasztó
azon jogát, hogy az e pontban meghatározott elállási jogát a szerződés
megkötésének napja és a termék átvételének napja közötti időszakban is
gyakorolja.
7 / 24
A fogyasztó a
45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet 20. §-ban biztosított elállási jogát
az erre vonatkozó egyértelmű nyilatkozat útján, vagy - a webáruház
döntése szerint a honlapról letölthetővé tett - nyilatkozat-minta
felhasználásával gyakorolhatja az alábbi címre megküldéssel:
Székhely:
1101 Budapest, Minta utca 1.
Levelezési cím:
1101 Budapest, Minta utca 1.
E-mail:
info@fogyasztobarat.hu
Telefonszám:
+36 (30) 236-5493
Weboldal:
fogyasztobarat.hu
8 / 24
Az Eladó a fogyasztó
elállása esetén mindaddig visszatarthatja a fogyasztó által
ellenszolgáltatásként megfizetett teljes összeget, ideértve a
teljesítéssel összefüggésben felmerült költségeket is, amíg a fogyasztó a
terméket vissza nem szolgáltatta, vagy kétséget kizáróan nem igazolta,
hogy azt visszaküldte. A kettő közül a korábbi időpontot kell figyelembe
venni. Utánvéttel feladott küldeményeket nem áll módunkban elfogadni.
9 / 24
Az eladó vállalkozás
internetes honlapján is biztosíthatja a fogyasztó számára az elállási
jog gyakorlását. Ebben az esetben a vállalkozás tartós adathordozón
haladéktalanul visszaigazolja a fogyasztói nyilatkozat megérkezését.
10 / 24
Ha a fogyasztó a
45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet 22. §-nak megfelelően eláll a
szerződéstől, az Eladó legkésőbb az elállásról való tudomásszerzésétől
számított tizennégy napon belül visszatéríti a fogyasztó által
ellenszolgáltatásként megfizetett teljes összeget, ideértve a
teljesítéssel összefüggésben felmerült költségeket, így a szállítási
díjat is.
11 / 24
A 45/2014. (II. 26.)
Korm. rendelet 22. §-nak megfelelő elállás vagy felmondás esetén az
Eladó a fogyasztónak visszajáró összeget a fogyasztó által igénybe vett
fizetési móddal megegyező módon téríti vissza. A fogyasztó kifejezett
beleegyezése alapján az Eladó a visszatérítésre más fizetési módot is
alkalmazhat, de a fogyasztót ebből adódóan semmilyen többletdíj nem
terhelheti. A Fogyasztó által hibásan és/vagy pontatlanul megadott
bankszámlaszám vagy postai cím következtében történő késedelem miatt az
Eladó-t felelősség nem terheli.
12 / 24
Ha a fogyasztó
kifejezetten a legkevésbé költséges szokásos fuvarozási módtól eltérő
fuvarozási módot választ, az Eladó nem köteles visszatéríteni az ebből
eredő többletköltségeket. Ilyen esetben a feltüntetett általános
szállítási díjtételek erejéig áll fenn visszatérítési kötelezettségünk.
13 / 24
Ha a fogyasztó a
45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet 22. §-nak megfelelően eláll a
szerződéstől, köteles a terméket haladéktalanul, de legkésőbb az elállás
közlésétől számított tizennégy napon belül visszaküldeni, illetve az
Eladónak vagy az Eladó által a termék átvételére meghatalmazott
személynek átadni. A visszaküldés határidőben teljesítettnek minősül, ha
a fogyasztó a terméket a határidő lejárta előtt elküldi.
A fogyasztó viseli a termék visszaküldésének
költségét. A terméket az Eladó címére (1101 Budapest, Minta utca 1.)
kell visszaküldeni.
14 / 24
Felelősség az
értékcsökkenésért", "A fogyasztó a termék jellegének, tulajdonságainak
és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó
használatból eredő értékcsökkenésért felel.
15 / 24
A fogyasztó nem
gyakorolhatja az indokolás nélküli elállás a 45/2014 (II.26.) Korm.
Rendelet 29. §. (1) bekezdésében foglalt esetekben, így különösen a „c”
és az „e” pontban meghatározottak esetén: „olyan nem előre gyártott
termék esetében, amelyet a fogyasztó utasítása alapján vagy kifejezett
kérésére állítottak elő", vagy olyan termék esetében, amelyet
egyértelműen a fogyasztó személyére szabtak; „olyan zárt csomagolású
termék tekintetében, amely egészségvédelmi vagy higiéniai okokból az
átadást követő felbontása után nem küldhető vissza”.
45/2014. kormányrendelet 29. § (1) A fogyasztó nem gyakorolhatja az elállási jogát
a) a szolgáltatás nyújtására irányuló szerződés
esetében a szolgáltatás egészének teljesítését követően, ha a
vállalkozás a teljesítést a fogyasztó kifejezett, előzetes
beleegyezésével kezdte meg, és a fogyasztó tudomásul vette, hogy a
szolgáltatás egészének teljesítését követően felmondási jogát elveszíti;
b) olyan termék vagy szolgáltatás tekintetében,
amelynek ára, illetve díja a pénzpiac vállalkozás által nem
befolyásolható, a 20. § (2) bekezdésében meghatározott határidő alatt is
lehetséges ingadozásától függ;
c) olyan nem előre gyártott termék esetében, amelyet
a fogyasztó utasítása alapján vagy kifejezett kérésére állítottak elő,
vagy olyan termék esetében, amelyet egyértelműen a fogyasztó személyére
szabtak;
d) romlandó vagy minőségét rövid ideig megőrző termék tekintetében;
e) olyan zárt csomagolású termék tekintetében, amely
egészségvédelmi vagy higiéniai okokból az átadást követő felbontása
után nem küldhető vissza;
f) olyan termék tekintetében, amely jellegénél fogva
az átadást követően elválaszthatatlanul vegyül más termékkel;
g) olyan alkoholtartalmú ital tekintetében, amelynek
tényleges értéke a vállalkozás által nem befolyásolható módon a piaci
ingadozásoktól függ, és amelynek áráról a felek az adásvételi szerződés
megkötésekor állapodtak meg, azonban a szerződés teljesítésére csak a
megkötéstől számított harmincadik napot követően kerül sor;
h) olyan vállalkozási szerződés esetében, amelynél a
vállalkozás a fogyasztó kifejezett kérésére keresi fel a fogyasztót
sürgős javítási vagy karbantartási munkálatok elvégzése céljából;
i) lezárt csomagolású hang-, illetve képfelvétel,
valamint számítógépes szoftver példányának adásvétele tekintetében, ha
az átadást követően a fogyasztó a csomagolást felbontotta;
j) hírlap, folyóirat és időszaki lap tekintetében, az előfizetéses szerződések kivételével;
k) nyilvános árverésen megkötött szerződések esetében;
l) lakáscélú szolgáltatás kivételével
szállásnyújtásra irányuló szerződés, fuvarozás,
személygépjármű-kölcsönzés, étkeztetés vagy szabadidős tevékenységekhez
kapcsolódó szolgáltatásra irányuló szerződés esetében, ha a szerződésben
meghatározott teljesítési határnapot vagy határidőt kötöttek ki;
m) a nem tárgyi adathordozón nyújtott digitális
adattartalom tekintetében, ha a vállalkozás a fogyasztó kifejezett,
előzetes beleegyezésével kezdte meg a teljesítést, és a fogyasztó e
beleegyezésével egyidejűleg nyilatkozott annak tudomásul vételéről, hogy
a teljesítés megkezdését követően elveszíti a 20. § szerinti jogát.
16 / 24
Az eladó hibás
teljesítése esetén Ön első körben kérhet kijavítást vagy kicserélést,
kivéve, ha az ezek közül az Ön által választott igény teljesítése
lehetetlen vagy az Eladó számára más igénye teljesítéséhez képest
aránytalan többletköltséggel járna. Ha a kijavítást vagy a kicserélést
nem kérte, illetve nem kérhette, úgy igényelheti Ön az ellenszolgáltatás
arányos leszállítását vagy a hibát az Eladó költségére Ön is
kijavíthatja, illetve mással kijavíttathatja vagy – végső esetben – a
szerződéstől is elállhat.
17 / 24
Ha az eladó a
kijavítást vagy kicserélést nem vállalja, vagy csak hosszú időre
vállalja, a vevő nem köteles megvárni ezt, hanem elállhat a
szerződéstől, és visszakérheti a pénzét.
18 / 24
A jog nem ismeri a
„levásárlás” fogalmát hibás teljesítés esetén!. Ha az eladó nem vállalja
a javítást vagy a cserét, Ön ragaszkodjhat az árleszállításhoz, vagy
visszakérheti a pénzét! Ha Önnek ez a lehetőség megfelel, természetesen
megegyezhet az eladóval a „levásárlásban”
19 / 24
Teljesen mindegy,
hogy mekkora összegért vásárolta a terméket, a vásárlástól számított két
éven belül Ön a termék hibája esetén kérhet kijavítást, kicserélést,
árleszállítást, vagy a vételár visszafizetését szavatossági igénye
alapján, ez nincsen értékhatárhoz kötve, csak a jótállás.
20 / 24
Ön akkor is élhet
szavatossági jogaival, ha a termék leértékelt volt. Ha a termék
kifejezetten azért volt leértékelve, mert hibás volt, Ön erre a hibára
hivatkozva persze nem élhet szavatossági jogaival, de a termék más
hibája esetén Önt megilletik a szavatossági jogok!
21 / 24
A jótállás
semmiképp sem léphet a kétéves szavatosság helyébe, és nem csökkentheti
le annak időtartamát – a kétéves szavatosságra Ön mindenképpen jogosult.
Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról
szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet határozza meg a kötelező
jótállás eseteit. A jótállási igény a jótállási határidőben
érvényesíthető. Ha a jótállásra kötelezett kötelezettségének a jogosult
felhívására – megfelelő határidőben – nem tesz eleget, a jótállási igény
a felhívásban tűzött határidő elteltétől számított három hónapon belül
akkor is érvényesíthető bíróság előtt, ha a jótállási idő már eltelt. E
határidő elmulasztása jogvesztéssel jár. A jótállási igény
érvényesítésére egyebekben a kellékszavatossági jogok gyakorlására
vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.
A jótállási igény a jótállás időtartama
alatt érvényesíthető, a jótállás időtartama a 151/2003. (IX. 22.) Korm.
rendelet szerint:
a) 10 000 forintot elérő, de 100 000 forintot meg nem haladó eladási ár esetén egy év,
b) 100 000 forintot meghaladó, de 250 000 forintot meg nem haladó eladási ár esetén két év,
c) 250 000 forint eladási ár felett három év.
E határidő elmulasztása jogvesztéssel jár. A
jótállási határidő a fogyasztási cikk fogyasztó részére történő átadása,
vagy ha az üzembe helyezést a vállalkozás vagy annak megbízottja végzi,
az üzembe helyezés napjával kezdődik.
22 / 24
Ön köteles a hibát
annak felfedezése után haladéktalanul, de nem később, mint a hiba
felfedezésétől számított kettő hónapon belül közölni. Ugyanakkor
felhívjuk a figyelmét, hogy a szerződés teljesítésétől számított két
éves elévülési határidőn túl kellékszavatossági jogait már nem
érvényesítheti.
23 / 24
Fogyasztó és
vállalkozás közötti szerződés esetén az első hat hónapban a
vállalkozásnak kell bizonyítania, hogy az eladott termék hibátlan volt.
Hat hónapon túl azonban már a fogyasztónak kell bizonyítania, hogy a
termék hibás volt már a vásárláskor is (rejtett hiba).
24 / 24
A jótállásra
kötelezett a jótállási kötelezettsége alól csak abban az esetben
mentesül, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett.
Felhívjuk a figyelmét, hogy ugyanazon hiba miatt
kellékszavatossági és jótállási igényt, illetve termékszavatossági és
jótállási igényt egyszerre, egymással párhuzamosan nem érvényesíthet,
egyébként viszont Önt a jótállásból fakadó jogok a kellékszavatossági-
és a termékszavatossági jogosultságoktól függetlenül megilletik.
❮
❯